Doorgaan naar hoofdcontent

Leerlingen wel-en-vooral-wee

Twee maal per week komen mijn leerlingen het klaslokaal binnenlopen om zich in te spannen de Nederlandse taal machtig te worden. Dat is moeilijk voor ze maar ze zijn erg gemotiveerd. Allen hebben een verblijfsvergunning en werken aan hun toekomst in Nederland. Op die bewuste ochtenden druipen ze één voor één binnen. Ik heet ze welkom en bied ze een kopje koffie of thee aan. De radio staat nog even aan. Dan begint de les. Sommigen spreken ondertussen al een aardig mondje Nederlands en kunnen de zaken die hen bezighouden al goed verwoorden.

 Hallo Hassan, goedemorgen. Hoe gaat het?
- Het gaat goed.
Heb je een goed weekend gehad?
- Ik ben gisteren (maandag) naar de IND  geweest voor gezinshereniging.
Oh, je vraagt een gezinshereniging aan voor je vrouw en kinderen. Dat is goed nieuws. Wanneer komen ze naar Nederland?
- Misschien nog deze maand.
Dat is snel.
- Mijn zoontje heeft kanker. Vandaag begint zijn chemobehandeling. Ik kan niet naar Syrië dat is te duur.
- Hoe duur is een ticket?
Meer dan 500 euro en dat heb ik niet meer. Ik ben vorige maand naar Syrië geweest maar kreeg op het vliegveld in Damascus geen visum.

 (Een nieuwe deelnemer)
Hoe heet je?
- Ik heet Claudia.
Waar kom je vandaag?
- Ik kom uit Angola.
Ben je getrouwd?
- Nee mijn man is dood. Dood hier in Nederland in een ander azc.
Hoe lang ben je al in Nederland?
- Ik ben hier al negen jaar!

 Goedemorgen Gloria. Hoe gaat het nu met je?
- Het gaat wel. De baby is te vroeg geboren en werd pas over twee maanden verwacht.
Nu moet ik naar de dokter. Ik heb vorig jaar een miskraam gehad. Nu moet ik iedere dag naar het ziekenhuis om de baby te voeden. Sorry dat ik niet naar de les kon komen. Ik kom even gedag zeggen maar kan bijna niet lopen.
Je hoeft geen sorry te zeggen. Veel sterkte de komende tijd.

 (Samira zit in haar rolstoel die voor de deur van het lokaal in een donkere gang staat. Gelukkig ben ik aan de vroege kant.)
Hallo Samira, wat doe jij hier nu?
- Hemen moest op tijd op school zijn en Maria kon mij vandaag niet duwen, daarom ben ik vroeg met Hemen gekomen.
Wil je koffie?
- Ja graag.
Eindelijk bijna verhuist. Eindelijk naar je eigen huis. Is het een goed huis?
- Ja het is een goed huis voor mij en mijn zoon. Mijn rolstoel past goed in het huis. Maar na twee jaar wonen op het azc gaat Hemen wel zijn vriendjes hier op school missen. Nu moet hij weer opnieuw beginnen.

(Later als Hemen zijn moeder komt ophalen om weer naar de kamer te rijden.)
Hallo Hemen. Hoe gaat het?
- Het gaat goed meester.
Hoe vind je het dat je bijna gaat verhuizen?
- Goed.
Ga je mensen missen van het azc?
- Ja, ik ga mijn vrienden van school en van het azc missen.
Heb je zin om naar je nieuwe school te gaan?
- Ik vind het wel eng. Misschien praten ze niet met mij omdat ik niet goed Nederlands spreek.
Onzin, je spreekt heel goed Nederlands dus dat zal wel goed gaan.
- Krijg je nog een afscheidsfeestje morgen op school?
Dat weet ik niet.

Hallo Racielle, gaat het goed?
- Ja maar met mijn ex-man niet.
Hij zit nu in detentie omdat hij moet terugkeren naar Kongo.
- En jouw vier kinderen dan? Die wonen toch bij je?
Ja, maar zij hebben géén verblijfsvergunning. Ik probeer dat nu met mijn advocaat te regelen maar ik heb 1200 euro nodig voor legeskosten.
- Pfoe, dat is veel.
Ja…
Ik weet niet of mijn kinderen in Nederland mogen blijven.

Goedemorgen Hassan,
- Goedemorgen teacher.
Ik heb jou al een tijdje niet meer gezien.
- Nee, Ali kreeg opeens een zenuwinzinking. Ik heb hem moeten helpen. Hij was voor een deel verlamd.
Oh wat erg. Gaat het nu beter?
- Ja, het gaat weer een beetje beter.
En waar is Maria? Die is ook al lang niet meer geweest.
- Zij is gewoon lui!

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Founding Fathers and the Dutch origin of Thanksgiving Day

In the 17th century a small group of English refugees set up a small colony in the New World, on the coast of what is now the state of Massachusetts. Preceding this event, these pilgrims later to be called Founding Fathers temporarily find a relative safe haven in the Netherlands, especially in cities Amsterdam and Leiden. The pilgrims play a vital role in the history of the United States and have become a central theme in its cultural identity. Some of their ideas are directly traceable to their stay in the Netherlands and some of them more specifically to the medieval city of Leiden. Many people assume America’s National holiday Thanksgiving Day directly derives form a local Leiden festival. The refugee story After the reformation on the mainland of Europe, wherein large groups of Christians, under the spiritual leadership of Martin Luther, turn their back to the many Roman Catholic rituals and doctrines, this movement also starts to get solid ground in England. Although less ma

Het geheim van de adelborsten: het Assaut

Ieder jaar vindt er in Den Helder een groots driedaags gala, het Assaut, plaats voor de officieren in opleiding van het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIM). Naast de feeën en trollen, de dates van de adelborsten en dat zijn de militairen in opleiding, is er voor gewone burgers geen plaats op dit feest. De terminologie doet aan als een anachronistisch sprookje maar voor de huidige elite van dit onderdeel van de krijgsmacht is het realiteit. En zoals het altijd al was, een jaarlijks hoogtepunt. Op het internet is er inhoudelijk betrekkelijk weinig informatie over het evenement te vinden. En verhoudingsgewijs zijn er in de virtuele wereld ook weinig audio- en visuele beelden te vinden, terwijl het Assaut zich daar juist zo goed voor leent. Deze uitgelezen troep soldaten besteed immers veel aandacht aan jaarthema’s die in grote decors in een imposante omgeving worden opgebouwd. In 2010 kwam er nog een heuse feeëntrein met gasten in Den Helder aan, opgewacht door enthousiaste adelbo

Marinevormingen in de bossen

De Koninklijke Marine is een onderdeel van de Nederlandse krijgsmacht dat een groot aantal nationale maritieme taken heeft en zich inzet voor veiligheid op- en vanuit zee. In de jaren 1946 tot 1978 worden marinemannen militair opgeleid op een plek ver van het open water. Voormalige burgers worden omgevormd tot soldaten in het Marine Opleidingskamp Hilversum (MOKH). In de nabij gelegen bossen ondergaan de nieuwe militairen hun Eerste Militaire Vorming (EMV), zoals dat in die dagen heet. In deze landomgeving heersen marineroutines, ware men op zee. Er is zelfs een boot, van beton… Het kamp Voor een groot deel is het MOKH opgezet door de Duitse bezetter, zij hebben het grootste deel van de gebouwen neergezet. Na de Tweede Wereldoorlog wordt het complex functioneel door de marine overgenomen. Naast andere opleidingen, vindt hier de militaire vorming voor de nieuwkomers plaats. De meesten van hen arriveren op het station Hollandsche Rading bij Loosdrecht vanwaar zij met een marinebu